3.7.1 Wijzigingen
6 Sociaal domein | Begroting voor NJR | Wijziging | Begroting na NJR | |
---|---|---|---|---|
2022 | 2022 | N/V | 2022 | |
Lasten | 163.219 | 8.615 | N | 171.834 |
Baten | -43.999 | -1.795 | V | -45.794 |
Saldo van baten en lasten | 119.220 | 6.820 | N | 126.040 |
Bedragen x 1.000 euro |
6 Sociaal domein | Taakveld | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
LASTEN | |||||||||
Verzamelbesluit / financiële rechtmatigheid | |||||||||
1. Meicirculaire 2022 gemeentefonds | 6.1/6.3/6.4/6.5/6.81 | 5.356 | N | ||||||
2. Lokaal inrichtingsplan Wsw - Ontplooj | 6.4/6.5 | 739 | N | ||||||
3. Overheveling budget naar volkshuisvesting | 6.5 | -130 | V | ||||||
4. Almelose Aanpak Voorkomen Escalatie | 6.81 | 20 | N | ||||||
Diverse bijstellingen | |||||||||
5. Inkomensregelingen Bijstand - BUIG | 6.3 | 580 | N | ||||||
6. Jeugdzorg | 6.72/6.82 | 2.050 | N | 1.372 | N | 1.029 | N | 686 | N |
Totaal mutaties lasten | 8.615 | N | - | - | - | ||||
BATEN | |||||||||
Verzamelbesluit / financiële rechtmatigheid | |||||||||
Diverse bijstellingen | |||||||||
5. Inkomensregelingen Bijstand - BUIG | 6.3 | -200 | V | ||||||
7. Vordering zorgaanbieder | 6.7 | -1.595 | V | ||||||
Totaal mutaties baten | -1.795 | V | - | - | - | ||||
Wijziging saldo van baten en lasten | 6.820 | N | - | - | - | ||||
Bedragen x 1.000 euro |
Toelichting wijziging
Verzamelbesluit / financiële rechtmatigheid
1. Meicirculaire 2022 gemeentefonds (RAAD-7270 )
De definitieve uitkomsten van de meicirculaire 2022 van het gemeentefonds zijn verwerkt in de begroting.
2. Lokaal inrichtingsplan Wsw - Ontplooj (RAAD-7037 )
In het kader van de transformatie van Soweco naar Ontplooi heeft het college het lokaal inrichtingsplan voor de uitvoering van de Wet sociale werkvoorziening (Wsw) vastgesteld en de raad begin 2022 geïnformeerd over de vaststelling van het inrichtingsplan. Als gevolg van de transitie worden de structurele kosten van de uitvoering Wsw verlaagd, oplopend naar 756.000 euro structureel vanaf 2025. In 2022 is er nog een klein nadeel begroot van 11.000 euro. De lokale inrichting zorgt ervoor dat de budgetten op enkele hoofdtaakvelden muteren. Het gaat daarbij om hoofdtaakvelden Bestuur en ondersteuning, Verkeer en vervoer, Sport, cultuur en reactie en Sociaal domein.
3. Overheveling budget naar hoofdtaakveld Volkshuisvesting-ro-stedelijke vernieuwing
Bij het opstellen van de programmabegroting 2022 is een deel van de post Leefbaarheid en wonen onder het hoofdtaakveld Sociaal domein geplaatst. Bij nader inzien dient dit verantwoord te worden op hoofdtaakveld Volkshuisvesting-ro-stedelijke vernieuwing. Dit budget wordt daarom overgeheveld.
4. Almelose 'Aanpak Voorkomen Escalatie' (BW-9254 )
Voor de implementatie van de Aanpak Voorkomen Escalatie (AVE) wordt een implementatietraject uitgevoerd. Vanuit programma Veiligheid wordt hieraan 20.000 euro bijgedragen (zie ook hoofdtaakveld Veiligheid).
Diverse bijstellingen
5. Inkomensregelingen Bijstand – BUIG
Aantal bijstandsdossier
We voorzagen in de programmabegroting 2022 een gemiddelde van 2.400 dossiers in 2022. In de eerste negen maanden van 2022 is het aantal dossiers gedaald van 2.485 naar 2.405 dossiers. Als de daling in het aantal dossiers doorzet, is het de verwachting dat het aantal dossiers in 2022 op gemiddeld 2.440 uitkomt. De prognose is nu dat de uitgaven 580.000 euro hoger uitkomen dan begroot.
In oktober wordt het definitieve BUIG-budget bekend gemaakt. Een eventuele wijziging ten opzichte van het nader-voorlopig BUIG-budget wordt gerapporteerd in de slotrapportage.
Verhaal - (gedeeltelijk) terugbetalen bijstandsuitkering aan gemeente
Naast de uitgaven op de bijstand zien we dat de inkomsten van verhaal hoger zijn dan begroot. Naar verwachten is dit in 2022 een voordeel van 200.000 euro.
6. Jeugdzorg
Landelijk is een tendens te zien dat meer jeugdigen in zorg komen en blijven. Wij herkennen deze beweging in de uitvoering van de Jeugdwet. Ondanks het treffen van verschillende maatregelen (zowel gericht op de uitvoering, zoals de kwaliteitstafel en de jeugdbeschermingstafel, als gericht op de voorzieningen zelf, zoals de transformatie van de dagbesteding) zullen de uitgaven voor de Jeugdzorg in 2023 stijgen. Hierin is onderscheid te maken in twee onderdelen.
Ten eerste is er voor de lichte vormen van Jeugdzorg, bijvoorbeeld behandeling en begeleiding, een afname van het aantal indicaties, maar een stijging van de kosten per indicatie. De totale uitgaven van de lichtere vormen van Jeugdzorg stijgen hierdoor.
Ten tweede heeft de gemeente Almelo sinds het begin van 2022 cliënten met duurdere zorg van andere gemeenten moeten overnemen. Deze cliënten komen voort uit het woonplaatsbeginsel. Netto hebben wij meer cliënten dan wij hebben kunnen overdragen aan andere gemeenten. De cliënten die vallen onder het woonplaatsbeginsel hebben zware vormen van zorg en blijven door de aard van hun zorg voor lange periode in ons cliëntenbestand. Deze cliënten ontvangen de duurdere zorgproducten, bijvoorbeeld jeugdhulp met verblijf en jeugdbescherming. De uitgaven voor de zwaardere vormen van Jeugdzorg stijgen dus omdat we meer cliënten hebben met steeds duurder wordende zorg. Deze kosten werken door in de begrotingen voor aankomende jaren.
7. Vordering zorgaanbieder
Almelo kijkt altijd kritisch naar de kwaliteit van de geleverde zorg. Mocht de zorg niet geleverd zijn of van onvoldoende kwaliteit, dan vorderen we de gelden terug. Naar aanleiding van een rechterlijke uitspraak heeft de gemeente recentelijk 1,1 mln. euro van een zorgaanbieder ontvangen. Dit bedrag wordt gedeeltelijk (350.000 euro) ingezet om de taakstelling uitbreiding functieboek in 2022 in te vullen (zie hoofdtaakveld 0 bestuur en ondersteuning). Het resterende bedrag komt ten gunste van het begrotingssaldo.